Uusi podcast-sarja starttaa: vieraana Heikki Paananen, Opteam - Miten palveluiden käytettävyys vaikuttaa asiakaskokemukseen?

09.04.17 | Satu Hämäläinen

Podcast_HeikkiPaananen.png

Asiakaskokemukseen vaikuttavat muun muassa mielikuva, tunne ja brändi - jokainen kohtaaminen yrityksen kanssa on merkityksellinen. Niinpä suuri osa nykypäivän asiakaskokemuksista syntyy digipalveluiden käytettävyydestä. Miten verkossa luodaan mahdollisimman toimiva asiakaskokemus ja vältetään someraivo?

Where IT meets business -podcast-sarjan ensimmäisessä osassa vieraana on henkilöstöpalveluyritys Opteam Oy:n ICT-päällikkö Heikki Paananen. Podcastin isäntänä toimii DataCenter Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Antti Kivalo. Jaksossa keskustellaan palveluiden käytettävyydestä ja vaikutuksesta asiakaskokemukseen.

Verkkopalvelun tärkeimmät ominaisuudet

Mitkä ovat niitä verkkopalvelun ominaisuuksia, jotka vaikuttavat eniten asiakaskokemukseen? Mitä asioita asiakas arvostaa ja mihin IT:n pitäisi ainakin panostaa?

Positiivinen asiakaskokemus syntyy, kun asiakkaan odotuksiin on onnistuttu vastaamaan. Erinomaisen kokemuksesta tekee, jos odotusten lisäksi on onnistuttu antamaan hieman jotain extraa.

Asiakkaan polku on tunnettava

Mistä sitten tiedämme, onko palvelumme käytettävyys priimaa vai ei? Yleisesti toimiva verkkopalvelu on tietenkin helppokäyttöinen, hyödyllinen, virheetön sekä visuaalisesti miellyttävä, mutta mitä muita asioita juuri meidän asiakkaamme arvostavat? Miten asiakas käyttäytyy palvelussamme?

Tähän saamme vastauksia podcastissa, kun Kivalo ja Paananen antavat vinkkejä siihen, miten asiakkaan polulle päästään ja miten seurata asiakkaan käyttäytymistä. Saamme tietää myös, miten ICT-päällikkö onnistuu nukkumaan yönsä rauhallisesti ilman jatkuvaa seurantaa palvelimien toiminnasta.

Kun järjestelmät eivät toimi

Entä kun järjestelmä kaatuu? Miten toimitaan, kun asiakas pettyy ja asiakaskokemus särkyy? Pahimmassa tapauksessa asiakas on ehtinyt vuodattaa kokemuksensa sosiaaliseen mediaan ja koko yrityksen maine on saanut kolauksen. Miten suhtautua someraivoon ja ennen kaikkea välttyä koko tilanteelta? Miten asiakas voitetaan takaisin?

Kuuntele uunituore podcast-jakso ja poimi vinkit positiivisen asiakaskokemuksen rakentamiseen:

 

Muista seurata meitä SoundCloudissa! Näin pääset kuulemaan uudet podcastit ensimmäisten joukossa.

Seuraa Where IT Meets Business -podcastia

Kommentoi ja kerro mielipiteesi ohjelmasta twiittaamalla meille: @DCFinland

Nautinnollista kuunteluhetkeä!

Picture of Satu Hämäläinen

Kirjoittaja Satu Hämäläinen

Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi