Uusi podcast: Miten upgreidata verkkokaupan digitaalinen asiakaskokemus? Vieraana Vilkas Groupin Timo Kallela

10.09.17 | Satu Hämäläinen

DCF-Podcast-jakso3_Timo_Kallela.png

Kilpailu verkkokaupan laadusta käy yhä kovemmaksi. Verkkokaupan on erottauduttava niin ominaisuuksilla, asiakaspalvelulla kuin hinnoittelullakin. Miten verkkokaupasta saadaan kauppiaan näköinen, todellinen myynnin jatke?

Where IT meets business on DataCenter Finland Oy:n uusi podcast-sarja. Podcasteissa käsitellään IT:n ja liiketoiminnan suhdetta toisiinsa. Sarjan kolmannessa jaksossa on vieraana verkkokauppaohjelmistoja tarjoavan Vilkas Group Oy:n teknologiajohtaja Timo Kallela. Podcastin isäntänä toimii DataCenter Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Antti Kivalo. Jaksossa käsitellään digitaalista asiakaskokemusta sekä verkkokaupan käytettävyyttä ja näkyvyyttä.

Verkkokaupan merkitys asiakkaalle

Kallela ja Kivalo pohtivat asiakkaan subjektiivista kokemusta verkkokaupassa. Mitä palveluita asiakas odottaa ja miten palvelusta saisi mahdollisimman yksilöllisen kokemuksen? Tarvitaanko tulevaisuudessa enää kivijalkaliikkeitä vai onko ihmiselle aina, nyt ja tulevaisuudessa, halu päästä fyysisesti tuotteiden luokse?

Kauppiaan persoona osaksi verkkokauppaa

Jos kauppias onnistuu tuomaan ripauksen itseään verkkokauppaan, asiakkaalle syntyy kokemus kauppiaan kanssa kohtaamisesta. Liian usein tyydytään siihen, että verkkokaupasta tulee edes jotain myyntiä. Verkkokauppa voisi kuitenkin olla niin paljon enemmän – persoonallinen, asiakkaan vierellä kulkeva, ostopäätöksessä auttava kaveri. Millaisilla asioilla kauppias voisi ilmentää itseään verkkokaupassa?

Entä jos kävijäpiikistä tuleekin katastrofi?

Suomalaiset pienet ja keskikokoiset yritykset ovat pääasiassa surkeita hyödyntämään digitaalisuuttaan, vaikka Suomi ja suomalaiset ovat monilla mittareilla maailman kärjessä uuden tekniikan käytössä. Näin uutisoitiin kesäkuussa 2017 Helsingin Sanomissa.

Erilaisia teemapäiviä on kuitenkin osattu hyödyntää verkkokaupoissa jo hyvän tovin. Toimivilla teemapäivillä saadaan verkkokaupan myyntiin toivottuja piikkejä, mutta entä jos verkkokauppa hajoaa kesken kävijäpiikin, kuten Stockmannille kävi vuosina 2015 ja 2016 Hullujen Päivien aikaan ja Gigantille vuonna 2015 Black Fridayssa? Miten verkkokauppias voi varautua kävijäryntäykseen?

Kuuntele podcast ja poimi vinkit verkkokaupan menestysreseptiin

Podcastista saat käytännön vinkkejä mm. kävijäpiikeistä selviytymiseen ja verkkokaupan kansainvälistämiseen sekä ideoita verkkokaupan logistiikan parantamiseen.

Kuuntele podcast tästä:

Muista seurata meitä SoundCloudissa ja iTunesissa! Näin pääset kuulemaan uudet podcastit ensimmäisten joukossa.

Tilaa Where IT Meets Business -podcast

Kommentoi ja kerro mielipiteesi ohjelmasta twiittaamalla meille @DCFinland

Nautinnollista kuunteluhetkeä!

Picture of Satu Hämäläinen

Kirjoittaja Satu Hämäläinen

Head of Marketing

Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi