Asiakaskokemus haltuun - näin verkkohuutokauppa vastaa ruuhkapiikkeihin

07.03.17 | Aino von Bonin

Hevoshuutokauppa.jpg

Kaikki mikä voi, digitalisoituu. Näin on käynyt myös hevosmaailmassa, kun Suomen Hevosenomistajien Keskusliitto käynnisti vuonna 2017 Suomen ensimmäisen verkossa tapahtuvan hevoshuutokaupan.

Hevoshuutokaupan järjestävät Suomen Hevosenomistajien Keskusliitto ry (SHKL) ja Suomen Ravihevoskasvattajat ry. Joka toinen kuukausi verkossa myydään hevosten lisäksi hevostarvikkeita. Uuden palvelun priimusmoottorina on SHKL:n toiminnanjohtaja, hevoshuutokauppojen pioneeri, Mitja Nummenmaa.  

Suomen ensimmäinen huutokauppa lähti täyteen laukkaan

Ensimmäinen huutokauppa järjestettiin vanhalla tutulla verkkoalustalla, mutta vilkkaan huutamisen alettua järjestäjä huomasi nopeasti resurssien loppuvan auttamatta kesken. Erityisesti huutokaupan viimeisen puolentoista vuorokauden loppupuolella hevosista ja tarvikkeista käytiin niin kiivaasti kauppaa, että huutokauppaverkkopalvelu hidastui radikaalisti. Huutajat eivät saaneet tarjouksiaan läpi, ja ensimmäisen huutokaupan lopulla jäi moni kauppa tekemättä.

Seuraavaa huutokauppaa varten Nummenmaa tiimeineen päättikin varautua paremmin. Alkuun he miettivät lisäkapasiteetin ostamista palvelinympäristöön tai oman palvelimen uudelleenkonffailua.

Nummenmaan korviin kantautui kuitenkin vinkki sopivammasta ratkaisusta. Huutokauppa-aikojen ulkopuolella verkkosivun kapasiteetin tarve on minimaalinen, mutta huutokauppa-aikaan taas tarve kasvaa radikaalisti. Automaattisesti skaalautuva ja käytön mukaan hinnoiteltu Jelastic-alusta sopi hevoshuutokauppiaiden tarpeisiin paremmin kuin hyvin. 

Vuoden toisen huutokaupan kohdalla homma toimi juuri niin kuin pitää. Huutokauppapäivien aikana automaattisesti skaalautuva Jelastic lisäsi resursseja aina tarpeen mukaan, ja huutokauppa eteni kaikkien kannalta suunnitelmien mukaisesti. 

”Käyttäjille saatiin selkeästi parempi asiakaskokemus. Toimimaton alusta merkitsee myyjälle tulon menetystä. Mekään järjestäjänä emme saa tuloja, ellei verkkopalvelu toimi myös kysyntäpiikkien huipulla” , Nummenmaa kertoo.

Palvelu ratkaisee

Hevosverkkohuutokaupan kilpailijat sijaitsevat tällä hetkellä lähinnä Ruotsissa. Suomen Hevostenomistajien Keskusliitto suunnittelee myös mahdollista kansainvälistä kasvua. Muuttuvassa markkinassa DataCenter Finlandin suomalainen palvelu ja hyvä tavoitettavuus on tehnyt SHKL:ään vaikutuksen. 

”Jelastic-alustalla kustannuksemme ovat melko samat kuin vanhan ratkaisun kanssa, mutta nyt voimme vastata ruuhkapiikkeihin tehokkaasti. Kun kapasiteettitarvetta ei ole, emme maksakaan mistään. Hyvällä verkkopalvelulla voimme lähteä kilpailemaan hyvillä mielin”,  Nummenmaa kertoo tyytyväisenä. 

Lue lisää hevoshuutokaupasta: auction.hevoshuutokaupat.fi

Lataa Jelastic - Aloittajan opas

Picture of Aino von Bonin

Kirjoittaja Aino von Bonin

Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi