Kolme vinkkiä devaajalle oman PaaS-ratkaisun myymiseksi tietohallintoon

03.22.17 | Antti Kivalo

Profile of concentrated young software developer eating pizza and coding at home.jpeg

Tietohallintojohtajaa ei käy kateeksi. Tehtävä on jatkuvaa tasapainoilua kustannuspaineiden, käytettävyyden, sisäisten käyttäjien tyytyväisyyden, toimittajien hallinnan ja tehokkuuden välillä.

Aina tietohallinnon tasapaino ei myöskään kohtaa sovelluskehitystiimien vaatimusten kanssa. Aiemmin toimittajien hallinta painottui laitehankintojen keskittämiseen tietyille toimittajille. Se takasi keskittämisen volyymiedut.

Sitten joku riittävän arvokas työntekijä keksi, että haluaakin työpöydällensä jotain ihan muuta ja toi oman laitteensa toimistolle.

BYOD – Bring Your Own Device – oli syntynyt. Ja tuli jäädäkseen.

Bring Your Own Platform?

Nyt ollaan sovelluskehitysplattojen kanssa samassa tilanteessa. Yrityksellä on joku linjaus siitä, kenen kultakumppani ollaan, ja kenelle me virallisesti keskitämme. Se voi hankaloittaa valinnanvapauttaan arvostavan devaajan elämää ja muodostaa suoranaisen pullonkaulan yrityksen palvelukehityksen tehokkuudelle.

Huippudevaajat ovat yrityksissään tärkeimpien ja arvostetuimpien työntekijöiden joukossa.  He ovat tottuneet käyttämään jotain tiettyä sovelluskehitysalustaa. Tuttu ja hyväksi todettu alusta tekee kehittäjän työskentelystä usein tuntuvasti tehokkaampaa ja mielekkäämpää.

Jos devaajan toiveet ja yrityksen viralliset linjanvedot käytettävästä kehitysalustasta eivät kohtaa, tulisi kehittäjällä olisi ässiä piilotettuna valmiiksi omiin hihoihinsa, jos hän haluaa edelleen valita työkalunsa vapaasti.

Miten sitten myydä tietohallinnolle tällainen BYOP (Bring Your Own Platform) – suomeksi OPM, eli oma platta mukaan?

Jos voit vedota näihin argumentteihin, ehdotuksesi käytettävästä PaaS-ratkaisusta on vahvoilla valintatilanteessa.

1. Ei turhia kiinteitä kustannuksia

Valintaa on mukava perustella, kun ehdottamasi alustan kustannukset kohdistuvat palvelujen todelliseen käyttöön eivätkä varaamiisi resursseihin. Perinteisissä allokointeihin perustuvissa hinnoittelumalleissa sitoudut aina varaamiesi resurssien kokoon, tarvitsi palvelusi niitä tai ei. Liialliset resurssit menevät hukkaan, ja tällöin myös maksat turhasta.

2. Ei laskutukseen liittyvää byrokratiaa

Kukaan ei halua uutta alustaa, joka lisää hallinnollista byrokratiaa. Kun alustan kustannukset ovat helposti jaettavissa tiimeittäin, projekteittain tai asiakkaittain, näyttää talousosasto helpommin vihreää valoa.

Yllättävän moni (itse asiassa jokainen) laskutusta tekevä ihastuu kuullessaan, ettei heidän tarvitse kysellä kaikilta erikseen, mille kustannuspaikalle nämä kulut pitäisi allokoida.

3. Asiakaskokemus kuntoon, kustannukset kuriin

Moni nykyorganisaatio asettaa asiakkaan tyytyväisyyden kaiken edelle. Sovellusalustan automaattinen skaalautuvuus varmistaa, että kävijäpiikki ei kaada verkkopalvelua ja jätä jälkeensä vihaisia asiakkaita. Moni on myös onnellinen siitä, että verkkopalvelun ruuhkan helpottaessa resurssit (ja kustannukset) skaalautuvat automaattisesti takaisin pienemmiksi. Jos pystyt tarjoamaan kummatkin hyödyt samassa paketissa, olet keskustelussa vahvoilla.

Toivottavasti nämä vinkit helpottavat omien ajatustesi myyntiä tietohallintoon ja talouteen!

Jos tarpeet täyttävä PaaS-ratkaisu on vielä hakusessa, kurkkaa oppaastamme, mihin Jelastic taipuu:

Lataa Jelastic - Aloittajan opas

 

Kirjoittaja on perustellut omia ideoitaan tietohallinto- ja talouspäättäjille yli kymmenen vuoden ajan.

 

Picture of Antti Kivalo

Kirjoittaja Antti Kivalo

Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi