Mitä on korkea käytettävyys - ja mitä se todella merkitsee liiketoiminnallesi?

12.07.16 | Janne Niskanen

korkea käytettävyys.jpg

Korkea käytettävyys tarkoittaa hiukan eri asiaa riippuen siitä, keneltä kysyy.

Mitä se oikeasti on?

Se on mielenrauhaa. Se on sitä, että palvelut toimivat ja eurot liikkuvat. Että ihmiset voivat tehdä töitä ilman, että joutuvat odottamaan tiimalasia näytöllään. Se on viiveettömyyttä, hyvää sovelluksen käyttötuntumaa.

Se on osa laatuajattelua, redundanssia. Se on ISO-sertifioituja toimintamalleja ja jatkuvasti hiottavia prosesseja.

Teknologiaa. Prosesseja. Osaavia ihmisiä. Tekemisen filosofiaa. Valmiutta pysyä kehityksen tahdissa. Halua kehittää ja kehittyä, hankkia kilpailuetua.

Mistä se korkea käytettävyys sitten rakentuu?

Kerron, mistä se Datacenter Finlandin tapauksessa syntyy. Jokainen voi näiden esimerkkien pohjalta pohtia oman organisaationsa kriteerejä ja nykytilaa.

Korkea käytettävyys on kuin talonrakentamista. Vetiselle savimaalle on paha rakentaa priimaa, vaikka kuinka latoisi seinien sisään uusinta talotekniikkaa.

Meidän tapauksessamme korkea käytettävyys alkaa siitä, että konesalimme makaavat peruskallion päällä turvallisessa maassa, jossa on tietoturva- ja tietosuojalaki hyvällä mallilla. Täällä Suomessa on hyvä pitää palveluita. Ei ole poliisin tai armeijan mielivaltaa, ja tieto on lain mukaisesti turvassa.

Korkeaa käytettävyyttä tuo omalta osaltaan myös henkilökuntamme, joka toimii lisäresurssina ja kumppanina asiakkaidemme IT-palveluorganisaatiossa.

Monessa yrityksessä asiat osataan kyllä tehdä oikein, mutta aika tai omat resurssit eivät riitä aallonharjalla pysymiseen joka asiassa, kun pitäisi samalla kehittää sitä omaa portaalia tai applikaatiota ja keksiä uusia tapoja tukea liiketoimintaa. Harvalla on myöskään virtaviivaistetussa IT-organisaatiossaan mahdollista pitää omaa 24/7-päivystysrinkiä, joka reagoisi kriittisiin hälytyksiin tai jolle voisi tarpeen tullen soittaa.

Oikea teknologia auttaa turvaamaan selustan

Toki sillä teknologiallakin on iso rooli korkean käytettävyyden rakentamisessa.

Valitsemamme päämiehet ja laiteratkaisut kilpailutetaan tasaisin ajoin, jotta asiakkaidemme ei tarvitse sitä tehdä. Työkalut, joilla korkean käytettävyyden palveluita asiakkaillemme tuotetaan, on valittu huolella – suorituskyvyn, toimintavarmuuden sekä kustannustehokkuuden ehdoilla.

Entä se pahimpaan varautuminen? Rautaa on rajalla sen verran, ettei keskiverron kotimaisen asiakkaamme IT-budjetti välttämättä kestäisi vastaavia investointeja. On generaattoreita, joilla pyöritetään tarvittaessa tuotantoa, käytännössä niin kauan kuin polttoainetta on maassa saatavilla. Varalaitteita hyllyssä ja hyvät huoltoverkostot. On akustot, UPS-järjestelmät ja kahdennettu virransyöttö eri sähkökeskuksista eri reittejä pitkin.

Nämä ovat niitä korkean käytettävyyden fyysisiä palikoita. Muista, että pilvi ei ole abstrakti. Pilvi sijaitsee aina jossain. Meillä se sijaitsee Espoossa ja Helsingissä – samanaikaisesti, jos niin halutaan.

Meille korkeaa käytettävyyttä tukee myös se, että tarkoin valittujen yhteistyökumppaniemme yhteyshenkilöt vastaavat puhelimeen. Pääsemme luovimaan isojenkin yrityksen organisaatiossa ketterästi, tavoitamme oikeat, meidät ja asiamme tuntevat ihmiset ajoissa. Tämä johtaa potentiaalisissa ongelmatilanteissa nopeampaan reagoimiseen.

Milloin korkeaa käytettävyyttä tarvitaan ja milloin ei?

Pilvipalveluita lanseerattaessa ensimmäiset asiakkaiden julkaisun jälkeiset käyttökokemukset ovat kriittisiä. Sitä varten tarvitaan hyvät kumppanit niin sovellus- kuin infrapuolella. Maine ei kestä asiakkaiden huonoa käyttökokemusta tai varsinkaan sitä, että se ei toimi ollenkaan.

Meillä on asiakkaita, joita laki velvoittaa rakentamaan järjestelmänsä niin, että heidän sivustojensa on pakko olla pystyssä. Jos tämä ei toteudu, katsotaan sanktiojärjestelmiä ja/tai vaihdetaan kumppania. Korkea käytettävyys on siis elinehto ja käytännön pakko, jos haluaa toimia tiettyjen tahojen kanssa.

Korkeaa käytettävyyttä ei välttämättä tarvita kehitysympäristössä tai arkistoinnissa. Jos on helpompaa luoda virtuaalikoneet tai vaikkapa dockerit uudelleen ja tuoda sinne vain tarvittu kanta tai määritykset kuin pitää rinnakkaisjärjestelmiä, niin asia on sen suhteen selvä.

Korkea käytettävyys vaatii asiantuntemusta ja kovaa työtä

Yhä useampi pyrkii varmistamaan korkean käytettävyyden ulkoistamalla IT-infraan liittyvät murheensa.

Konesalipalveluista puhutaan nykyään, että se on vähän kuin sähköä ostaisi. Tietyllä tavalla näin onkin. Miksi perustaisit oman voimalan, tai pitäisit omaa konesalia?

Meitä tietoturva-auditoidaan jatkuvasti. Henkilökuntamme toimii ISO 27001 -sertifikaatin mukaisesti. Sertifioidumme alkuvuodesta 2017 ISO 20001:llä. Tämä konkretisoituu asiakkaidemme hyödyksi, kun haastamme, opastamme ja sparramme heitä entistä kiivaammin korkeaan käytettävyyteen liittyvissä ratkaisuissa.

Korkean käytettävyyden pukeminen pelkiksi numeroiksi olisi laiskaa ja lyhytnäköistä. Toimiva ja helposti saatavilla oleva asiantuntijapalvelu on tärkeä osa korkeaa käytettävyyttä. Tämä unohtuu monelta, kun tuijotetaan vain teknisiä yksityiskohtia.

Korkea käytettävyys rakentaa luottamusta ja tukee bisneksen kasvua, joskus yllättävilläkin tavoilla. Eräs asiakkaamme kertoi oman potentiaalisen asiakkaansa tiedustelleen, missä tarjottavat palvelut sijaitsevat ja kenen kumppanin hoidossa ne ovat. Kuultuaan palveluiden pyörivän Datacenter Finlandin hoivissa kysyjä oli vain tokaissut, että “selvä, mennään eteenpäin”.

Mutta ei meillä ole tarvetta...

Osa kuvittelee, että heillä ei ole tarvetta tai varaa maksaa korkeasta käytettävyydestä. Näissä tapauksissa IT nähdään yleensä puhtaana kuluna, jota pitää hallinnoida.

Jos bisneksenne on verkossa, kuten verkkokaupassa tai asiakkaille verkon yli tarjottavissa palveluissa, korkea käytettävyys on liiketoimintanne olemassaolon kannalta aivan liian keskeinen asia sivuutettavaksi.

Mutta entä jokin muu yritys? Sellainen tavallinen firma? Ei verkkokauppaa, ei asiakkaille myytäviä SaaS-palveluita, ei verkon kautta toimivia maksujärjestelmiä tai tilaus-toimitusprosesseja?

Nykyaikana tietotyötä (etänä tai konttorilla) tekevät henkilöt ovat erittäin haavoittuvaisia huonosti toimiville järjestelmille. Jos etäyhteydet eivät toimi, tai ei olekaan pääsyä jaettuihin tiedostoihin tai kansioihin, puhumattakaan sähköpostista tai muista viestintävälineistä, kynä on usein pakko pudottaa pöydälle ja siirtyä kahvihuoneen puolelle. Työt eivät etene. Asiakkaat odottavat.

Konesalipalveluihin ja niiden downtimeen liittyviä kustannuslaskureita on internet pullollaan. Ilman niitäkin on helppo ymmärtää, että se pieni säästö siitä, että pyöritellään tuotantoa siivouskomerossa vanhoilla raudoilla takuun ulkopuolella, saattaa puraista takamukseen ja tulla äkkiä kalliiksi menetetyn työajan ja romutetun asiakaskokemuksen seurauksena.

Noniin, käsi sydämelle: millä tolalla ne asiat sinun yrityksessäsi ihan oikeasti ovat?

 Lataa Korkean käytettävyyden konesalipalvelut - ulkoistajan muistilista

 

 

Picture of Janne Niskanen

Kirjoittaja Janne Niskanen

Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi