Mistä maksat, kun ulkoistat konesalipalvelusi kumppanille?

04.13.17 | Anssi Kuitunen

konesalipalveluiden-ulkoistaminen.jpg

Ilman luottamusta ei ole ulkoistusta.

Jokainen isä ja äiti tietää, mikä merkitys mielenrauhalla ja luottamuksella on vanhemmuuteen liittyvän ulkoistuskumppanin, tässä tapauksessa lastenhoitajan, kohdalla. Ilman näitä ei ulkoistukselle ole edellytyksiä, vaikka tarve olisi kuinka akuutti. Et ottaisi, vaikka ilmaiseksi saisit.

Miten tämä sitten liittyy konesalipalveluiden ulkoistamiseen?

Hyvän konesalikumppanin kanssa olet paremmassa turvassa

Turvallisuus on yksi tärkeimmistä, ellei tärkein tarve niin yksilöllä, yhteisöllä kuin yritykselläkin.

Sertifioitu tietoturva ja prosessit ovat suuressa roolissa, kun arvotetaan yrityksenne tietoturvallisuutta mm. konesalipalveluiden näkökulmasta. Uhkakuvat ovat nykyään entistä lähempänä arkipäivän liiketoimintaa, ja niihin on jokaisen yrityksen syytä suhtautua vakavasti.

Pilvipalveluita sekä konesalipalveluita kokonaisuudessaan voi verrata vaikkapa joukkoliikenteeseen. Samalla infrastruktuurilla me palveluntarjoajat voimme täyttää usean eri tahon tarpeet, eikä teidän yrityksenne tarvitse investoida sellaiseen infraan, josta ette saa kilpailuetua. Ja konesalien omistaminen ei keskivertoyritykselle tuo kuin harmaita hiuksia ja korkeita kustannuksia.

Palvelinhuoneet ja palvelimet ovat nykyään fyysisesti pienempiä kuin ennen, eivätkä ne vaadi teollisuushallin kokoista tilaa. Silti raudan rakastaminen voi olla raskasta.

Yritysjärjestelyt, pienenevä tai kasvava liiketoiminta, tuotelanseeraukset, tulostiedoteet, sesongit ja jopa Trumpin valinta presidentiksi merkitsevät jatkuvasti muuttuvia tarpeita ja vaatimuksia myös konesalipalveluiden skaalautuvuudelle. Ne, jotka kykenevät reagoimaan tehokkaimmin näihin vaatimuksiin, ovat vahvimmilla myös markkinoilla.

Jokaisen turhasta kapasiteetista maksetun euron eteen pitää teilläkin tehdä paljon työtä – turhaa työtä. Siksi oikea kumppani ja oikea konesalipalveluiden mitoitus on ensiarvoisen tärkeää, ja samalla kannattavaa.

Kumppani auttaa raivaamaan kehityksen pullonkauloja

Voitteko sanoa että liiketoimintanne kannattava kasvu, tai ylipäätään sen jatkuminen, ei liittyisi millään tapaa digitalisaatioon tai digitaalisiin palveluihin?

Yhdessä asiansa osaavan konesalikumppanin kanssa pystytte turvaamaan kasvun ja jatkumon selvästi paremmin kuin yksin. Skaalautuvuuden lisäksi tämän takeena on kumppanin vahva monialainen ammattitaito ja kyky katsoa riittävän kauas tulevaisuuteen.

Miksi tätä lisäarvoa tuottavaa konesaliosaamista ei sitten kannattaisi rekrytoida omille palkkalistoille?

Toimialastasi riippumatta vaatii paljon rahaa ja työtä, jotta saatte rekrytoitua riittävän laajan osaajapoolin. Ja vaikka se onnistuisikin, on näiden osaajien pitäminen talossa seuraava haaste. Toinen riski on, että samalla luot IT-nuppilukuanne kasvattaessasi kuin puolivahingossa kalliin IT-mammutin, joka on kaikkea muuta kuin ketterä.

Olen useasti oman työurani aikana törmännyt tilanteeseen, jossa IT – yksilö tai yksikkö –  luo ehtoja, määräyksiä ja käytäntöjä, joiden pääasiallinen tavoite on vähentää omaa työtaakkaa. Liiketoiminnan innovaatiot ja aivan perustarpeetkin jäävät priorisoinnissa toiseksi, ja näin kasvun mahdollistajasta onkin yllättäen tullut sen tukahduttaja.

Konesalikumppanin tavoiteena on puolestaan maksimoida yhteinen innovointi ja kanssakäyminen asiakkaan kanssa. Parhaassa tapauksessa tästä etukäteen kulueräksi ajatellusta ulkoistuskumppanista tuleekin kasvua vauhdittava näkemyksellinen neuvonantaja.

Keskity olennaiseen – ja valitse kumppani, joka tekee samoin

Kun valitset kumppanin, johon luotat, voit konesaliulkoistuksen myötä keskittyä vain ja ainoastaan tuottamaan, kehittämään ja kasvattamaan juuri teidän ydinliiketoimintaanne. Ulkoistuskumppaninne tekee täsmälleen samoin – heidän ydinliiketoimintaansa on varmistaa teidän tulevaisuutenne. Kun työnjako toimii, hyötysuhde on aivan omaa luokkaansa.

Hyötysuhteesta ja resursseista puhuttaessa on tärkeää, että huomioitte, mikä merkitys hyvällä palvelukokemuksella on koko oman henkilöstönne tuottavuuteen. Kun palvelut toimivat ja tarvittaessa apua saa ripeästi, aikaa ei mene hukkaan it-ongelmien parissa tuskaillessa. Palvelukokemuksen merkitys kilpailuetuna on kasvanut jatkuvasti, ja ainakin me haluamme olla vastaamassa tuohon haasteeseen. Jos erinomainen palvelukokemus on kilpailuetu meille, se tuo kilpailuetua myös teille.

Aika laittaa konesalipalvelut uusiksi? Ulkoistajan muistilistamme auttaa hankinnassa ja kumppanin valinnassa:

Lataa Korkean käytettävyyden konesalipalvelut - ulkoistajan muistilista

 

Picture of Anssi Kuitunen

Kirjoittaja Anssi Kuitunen

Key Account Manager

Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi