Selviääkö palvelusi kävijäpiikistä?

06.05.17 | Matti Nieminen

kävijäpiikki-ruuhka.jpeg

Olet koko viikon odottanut juuri tätä hetkeä. Kuukausien taustatyö ja mentaalinen ostoprosessi on tehty. Valintasi tulee keskiyöllä tunnetun verkkokaupan myyntiin, ja millä hinnalla! Tämän takia haluat valvoa. Kello lähestyy h-hetkeä... ja nyt kauppa aukeaa. Teet valintasi nopeasti ja siirryt maksamaan. Odotat hetken. Ja vielä hetken. Mitään ei tapahdu. Vaivut epäuskoon. Ei voi olla mahdollista! Sivusto on jumittunut. Uskallatko päivittää sivun? Nielaiset ja painat F5-nappulaa, ja vihdoin jotain ilmestyy ruudulle: 404 Not Found. Järjestelmä on kaatunut.

Jos olet vastuussa verkkokaupan toimivuudesta, tällainen asiakaskokemus on pahin painajaisesi. Juuri näin tapahtui tuhansille innokkaille verkko-ostajille esimerkiksi viime syksyn Black Friday -verkkomyyjäisten avajaisissa. Tapahtuman suosio yllätti verkkopalveluiden tarjoajat, jotka eivät osanneet varautua riittävällä kaistakapasiteetilla. Sovellusten taustajärjestelmät eivät kestäneet yleisöryntäystä, vaan kaatuivat. Asiakkaat olivat raivoissaan. Odotetut tarjoukset menivät sivu suun, ja asiakaskokemus ui pohjamudissa.

Yritykset taas menettivät liikevaihtoa jokaiselta minuutilta, kun sivusto ei vastannut ja ostohimoiset asiakkaat klikkailivat rahojensa kanssa toisaalle.

Entä jos osutkin kultasuoneen?

Aikakautemme trenditermi digitalisaatio porskuttaa luotijunan vauhdilla eteenpäin. Ihminen on kautta aikain ollut perin huono ennustamaan tulevaa, ja tämän päivän vauhti ei todellakaan tee siitä yhtään helpompaa.

Tuhansia sovelluksia pusketaan päivittäin ulos sovelluskauppoihin. Suurin osa niistä unohtuu yhtä nopeasti kuin ne sinne saapuvatkin. Joskus saatatte kuitenkin osua kultasuoneen, ja uudesta palvelustanne tulee mieletön hitti. Tiesitkö muuten, että Angry Birds oli vasta 52. Rovio Entertainmentin julkaisema peli?

Ennustamisen mahdottomuuden takia onkin erittäin tärkeää, että sovelluksenne voivat välittömästi reagoida äkillisiin muutoksiin ja skaalautua resurssimielessä ylös turvaamaan asiakkaiden käyttökokemukset. Tämän mahdollistaminen vaatii alleen sellaista uudenlaista teknologiaa, jota perinteinen IT-maailma ei kykene tuottamaan.

Varustaudu menestykseen, mutta älä maksa ylihintaa vakuutuksesta

Vahvassa suosiossa ja nousussa olevat pilvivalmiit OpenSource-pohjaiset sovellukset sekä kontti (eli container)-teknologia mahdollistavat älykkään automaation tuottamaan sovelluksille niiden tarvitsemaa suorituskykyä.

Kun sovellukset on kontitettu, pystytään niille asettamaan dynaamisesti resursseja suuresta yhteisestä resurssipoolista. Tähän voidaan luoda sääntöjä, jotka automatisoivat ja käynnistävät lisäresurssien allokoinnin konteille, kun tietyt raja-arvot ylitetään. Sama automaatio myös poistaa turhat resurssit käytöstä, kun kävijäpiikit laskevat, säästäen näin yritykseltä merkittävästi rahaa.

Lue myös: Miksi Docker + Jelastic on voittava yhdistelmä?

Black Friday -esimerkkimme verkkokauppiaille tämä tarkoittaisi suomeksi sitä, että yhden tiedossa olevan kävijäpiikin takia ei tarvitse neuvotella hosting-sopimuksia uusiksi tai varautua eksponentiaalisesti kasvaneeseen kävijämäärään pidemmällä ajanjaksolla. Ja jos kävijäpiikki ylittääkin kaikki odotukset, verkkokaupan taustajärjestelmä ei siitä huolimatta katkea, vaan skaalaa itsensä kuiville paineesta huolimatta. Kaupankäynti saa jatkua, raha liikkuu ja virtuaalikassan kautta poistuu hymyileviä asiakkaita.

Esimerksi DataCenter Finlandin Jelastic-palvelu mahdollistaa niin dynaamisen vertikaalisen, kuin horisontaalisen skaalautumisen automaattisesti. Järjestelmä hoitaa lisäresursoinnin itsestään, se ei tarvitse manuaalista operointia ja vain käytetyistä resursseista pitää maksaa.

Tyytyväinen asiakas on palaava asiakas. Varustaudu arvaamattomaan – ja tutustu Jelasticin etuihin webinaaritallenteestamme:

Katso webinaarin tallenne

Picture of Matti Nieminen

Kirjoittaja Matti Nieminen

Tilaa uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi